Կինոռեժիսոր Սամվել Թադևոսյանը կոչ է անում միանալ տրանսպորտի թանկացման դեմ ստորագրահավաքին (տեսանյութ) Կենդանասերները բողոքի ակցիա են իրականացնում քաղաքապետարանի մոտ (ուղիղ) Փաշինյանը փորձում է փրկել խարխլված վարկանիշը․ Լևոն Քոչարյան
19
Տիգրան Ավինյանը խուսափեց Անդրանիկ Թևանյանի հետ բանավեճից (տեսանյութ) «Թավշյա» օլիգարխները դեմագոգ թալանչիներ են․ Անդրանիկ Թևանյան (տեսանյութ) «Մայր Հայաստանի» ակցիան Երևանի ավագանու նիստում՝ ընդդեմ քաղաքային տրանսպորտի գնի թանկացման (տեսանյութ) Լարված իրավիճակ. բնակիչները փորձում են թույլ չտալ ապօրինի շինարարությունը (ուղիղ) Նիկոլ Փաշինյանի գիշերային որոշումների բուն էության և մեր անելիքների մասին Փաշինյանը պաշտոնյաներին աշխատանքից ազատել է հաղորդագրություններով. «Հրապարակ» Հակակոռուպցիոն կոմիտեի նախագահ Սասուն Խաչատրյանն ազատման դիմում է գրել Երևանցին ստորագրում ու դառնում է տրանսպորտի գինը մինչև 100 դրամ պահելու նախագծի համահեղինակ Փաշինյանի ևս մեկ երկրպագու լքեց պաշտոնը՝ Կարեն Անդրեասյան Փաշինյանը տիկնոջ՝ Աննա Հակոբյանի հետ մեկնել է Վատիկան․ տեղի կունենա հանդիպում Հռոմի պապի հետ Պատերազմ Արցախում
Ծիծեռնակաբերդում հնչելու է Թուրքիայի օրհներգը և հայ զինվորականները ոտքի են կանգնելու դրա տակ․ Տիգրան Քոչարյան Մի քանի ամիս հետո բանտում են հայտնվելու որոշ ՔՊ-ականներ. Տիգրան Քոչարյան Բարձրագույն իշխանության ներկայացուցիչները, չնչին բացառություններով, ստախոսներ են. Արամ Օրբելյան Տիգրան Ավինյանը խուսափեց Անդրանիկ Թևանյանի հետ բանավեճից (տեսանյութ) Կինոռեժիսոր Սամվել Թադևոսյանը կոչ է անում միանալ տրանսպորտի թանկացման դեմ ստորագրահավաքին (տեսանյութ) Երվանդ Քոչարի թանգարանից անհետացել է նկարչի 7 ստեղծագործություն Արագածը, 29․743 ք/կմ-ն, «հացն ու կացը»՝ Փաշինյանի ֆեյսբուքի գլխավոր էջում Թուրքական թատերական խմբակը Երևանում հանդես եկավ սարոյանական ներկայացմամբ «Թավշյա» օլիգարխները դեմագոգ թալանչիներ են․ Անդրանիկ Թևանյան (տեսանյութ) Ալեքսանդրապոլյան քարը. Հայաստանի սև ադամանդը «Մայր Հայաստանի» ակցիան Երևանի ավագանու նիստում՝ ընդդեմ քաղաքային տրանսպորտի գնի թանկացման (տեսանյութ) Կենդանասերները բողոքի ակցիա են իրականացնում քաղաքապետարանի մոտ (ուղիղ) Նրանք բոլորն էլ այս կամ այն չափով «նիկոլփաշինյան» են․ «Փաստ» Վրաստանում հատուկջոկատայինները ցրել են Թբիլիսիի կենտրոնում ցուցարարների վրանային ճամբարը Լարված իրավիճակ. բնակիչները փորձում են թույլ չտալ ապօրինի շինարարությունը (ուղիղ) Խմբով մինչեւ ուշ գիշեր քննարկել են շոկային հաղորդագրությունը Շրիշակային ցածրունքից խոսում են «շրիշակային» վարկանիշի մասին. «Փաստ» Գնել Սանոսյանը Փաշինյանի հետ խնջույքի է մասնակցել, հետո դիմում գրել Քոչարյան Անդոն ու Փաշինյան Նիկոլը վաղուց էին հաշվել, թե ովքեր են լինելու «մատաղացու» պաշտոնյաները Փաշինյանը սափրվելու իր մտադրությունը քննարկել է նեղ թիմի հետ Ինչո՞ւ է հրաժարական տվել Փարաքարի ՔՊ-ական ղեկավարը Ո՞վ կփոխարինի Վահե Ղազարյանին ՆԳ նախարարի պաշտոնում Հերթական ահազանգն ու զայրութը քաղաքացիներից (տեսանյութ) Հանրային տրանսպորտից օգտվելու համար անձնագրային տվյալներ կամ հեռախոսահամար պահանջելն արդարացված չէ․ իրավապաշտպան Փաշինյանն Ալիևի ուզածներն է տալիս, Ավինյանը շինթույլտվություններ է տալիս (տեսանյութ) ՀՀ-ի ուժեղագույն մարզիկներին արհեստականորեն դուրս են թողել զինավորականների ըմբշամարտի ԱԱ մրցաշարից Ամերիկացի սենատոր Էդ Մարքին Բաքվում կոչ է արել ազատ արձակել Ադրբեջանում քաղբանտարկյալներին ՄԱԿ-ի դատարանը մեկ տարի ժամանակ է տվել Բաքվին և Երևանին Նման բռնապետության միակ ռեսուրսն ազգային շահերի զիջումն է արտաքին ուժերին․ Ստեփան Դանիելյան Օգտագործված-դուրս շպրտվածները․ «Կարճ ասած»

Ալեքսանդրապոլյան քարը. Հայաստանի սև ադամանդը

Տուֆ քարը, որը Հայաստանում հիմա լայնորեն օգտագործվում շինարարության մեջ, դեռևս 200 տարի առաջ գրեթե գործածությունից դուրս էր եկել։
Պատմական Անիի անկումով քաղաքաշինության մեջ տուֆի օգտագործումը ծածկվել էր մոռացության փոշով։ Անիի անկումից, անկախ պետականության կորստից հետո, թուրք-պարսկական տիրապետության ներքո ստեղծված սոցիալ-քաղաքական իրավիճակը, մեղմ ասած, բարենպաստ չէր քաղաքաշինության, ճարտարապետության զարգացման համար։
Սակայն իրավճակը փոխվում է, երբ Արևելյան Հայաստանը հայտնվում է Ռուսական կայսրության կազմում։
19-րդ դարասկզբի աշխարհաքաղաքական նոր վերաձևումներից հետո Գյումրիում զարկ է տրվում քաղաքաշինությանն ու մասշտաբային կառույցների շինարարությանը:
Վերակենդանանում է տուֆ քարի արդյունահանումն ու շինարարական նպատակներով օգտագործման անիական մշակույթը։ Ալեքսանդրապոլ անունը ստացած նոր հիմնադրվող քաղաքը կառուցապատելու համար անհրաժեշտ էր այնպիսի շինանյութ, որի արդյունահանումը դյուրին ու էժան կլիներ, իսկ որակական հատկանիշները բավականին բարձր՝ քաղաքաշինության մեջ օգտագործելու համար։
Այդ առումով անփոխարինելի էր տուֆ քարը, որի հսկայական պաշարներ կան Շիրակ աշխարհում։ Եթե Անիի շրջակայքը հարուստ էր կարմիր տուֆի պաշարներով, ապա Ալեքսանդրապոլում ու շրջակայքում գերակշռում էր սև տուֆը։ Չնայած կարմիր տուֆի փոքր պաշարներ ևս կային, սակայն դրանք շատ արագ են սպառվում։ Կարմիր տուֆը Գյումրիում հիմնականում օգտագործվել է շենքերի վրա գեղագիտական լուծումներ տալու համար։
Սև ու կարմիր տուֆի համադրությամբ ալեքսանդրապոլյան շենքերը կառուցվում են մինչև 1870-80-ական թվականները, դրանից հետո պաշարները սպառվում են, և Ալեքսանդրապոլում շենքերը սկսում են կառուցել բացառապես սև տուֆով։ Այժմ քաղաքում գերակշռում են սև տուֆով կառուցված շենքերը:
Այս առանձնահատկության հետ կապված քաղաքին բավականին դիպուկ բնորոշում է տվել Գյումրի այցելած ռուս զբոսաշրջիկներից մեկը՝ քաղաքն անվանելով Հայաստանի սև ադամանդ:
Շինարարության համար անհրաժեշտ քարերն արդյունահանում էին հիմնականում Ալեքսանդրապոլից ու շրջակայքից։ Հենց Ալեքսանդրապոլի շինարարության ժամանակ է, որ տուֆ քարը ճանաչում է ձեռք բերում Կովկասում։ Վալերի Լիսովսկին 1896 թվականին լույս տեսած «Անդրկովկաս» աշխատության մեջ նշում է, որ «Տուֆը Կովկասում հայտնի էր Ալեքսանդրապոլյան քար անունով»։
Հենց տուֆի շնորհիվ է հնարավոր դառնում ճարտարապետական հիասքանչ կոթողների կերտումն Ալեքսանդրապոլում, Կարսում, իսկ ավելի ուշ՝ նաև Երևանում։
Ռուսական բանակի ռազմական ինժեներների ու ճարտարապետների շնորհիվ Գյումրի են հասնում ժամանակակից քաղաքաշինական ու ճատարապետական նորարությունները, որոնք կյանքի են կոչվում անիական շինարար-որմնադիրների ավանդույթներն իրենց գեներում կրող հայ արհեստավարժ վարպետների շնորիվ։
Այս փոխշահավետ համագործակցության արդյունքում ծնվում է Ալեքսանդրապոլ քաղաքը, որն իր ճարտարապետությամբ այժմ հիացնում է բոլորիս։
Ալեքսանդրապոլի առաջին մասշտաբային կառույցները մեկն Ալեքսանդրապոլ ամրոցն էր, որը ռուսական ռազմական ճարտարապետության ու ինժեներիայի և հայ վարպետների արհեստավարժության համադրման բացառիկ օրինակներից է ամբողջ Հայաստանում։
Ռուսական կայսրությունն Ալեքսանդրապոլը կառուցում է ժամանակի համաշխարհային քաղաքաշինական կանոնների համաձայն, քանի որ այն սպասարկելու էր տարածաշրջանում կառուցված ամենախոշոր ռազմական ամրաշինություն համարվող Ալեքսանդրապոլ ամրոցը։ Սա աննախադեպ երևույթ էր ողջ տարածաշրջանում։
Անգլիացի ճանապարհորդ Հենրի Լինչը, որը 19-րդ դարավերջին այցելում է Ալեքսանդրապոլ, նշում է. «Ալեքսանդրապոլի բնակիչներն ասում են, որ իրենց քաղաքի բարգավաճումը սկսվում է կասրական այցելության թվից (1837թ.): Եվ դրա շնորհիվ էր, որ Գյումրի գյուղը վերածվեց Ալեքսանդրապոլ քաղաքի և արագորեն բարգավաճեց»:
Շախամատաձև հատակագծով, միմյանց հետ հատվող ուղիղ ու լայն փողոցներով, լայն մայթերով, փողոցի վրա հավասար, մի գծով շարված, գեղեցիկ սրբատաշ ֆասադներով ու լուսամուտներով շենքերով Ալեքսանդրապոլը զարմացրել է հայ և օտարերկրյա հյուրերին։
Տարիների հեռվից կարող է զարմանալի թվալ, բայց «մայթ» հասկացությունը 19-րդ դարում այդքան էլ բնորոշ չի եղել Հայաստանի արևելյան տիպի քաղաքներին։ Այդ թվականներին միայն Ալեքսանդրապոլում կարելի էր հանդիպել մայթերի, ինչը զարգացած քաղաքային միջավայրի դրսևորում էր։
Ալեքսանդրապոլ այցելած մեծ Կոմիտասն է անգամ զարմացել Ալեքսանդրապոլում մայթերի առկայությունից: Այդ մասին իր հուշերում գրել է Երվանդ Տեր-Մինասյանը․
«Կառքը դանդաղ էր առաջ գնում։ Իր մտքերով տարված տարեց գյումրեցի կառապանը հանկարծ նկատեց, որ կառքի կողքով մի պատանի է անցնում։
-Տղա՛ ջան, բալի՛կ ջան, ընչի՞ պասամաղով չես քելե․․․
-Պասամաղն ի՞նչ է,- հարցրեց Կոմիտասը Երվանդին։
-Հայր սուրբ, նկատում եք, չէ՞, որ փողոցի երկու կողքերին, նրա երկարությամբ,փողոցից մի քիչ բարձր, տափակ մեծ-մեծ սալաքարեր են շարված, որպեսզի մարդիկ դրանց վրայով քայելն, և՛ ապահով է, և՛ անձրևաջրերի մեջ չեն ընկնի, մաքրությունն էլ՝ իր հերթին։
-Ա՜յ ադա, դե ասա գյումրեցիները եվրոպացիներ են, էլի՜։ Այ, որ գնաս Գերմանիա՝ ուսումդ շարունակելու, նույն բանը կտեսնես այնտեղ։ Միայն ես այդ բառը չհասկացա, առաջին անգամ եմ լսում։ Ի՜նչ կոլորիտով քաղաք է, և ինչ համով-հոտով են խոսում։ Սրանց լեզուն Հարչյա Աճառյանը լավ կհասկանա»։
Պետք է շեշտել, որ Ռուսական կայսրությունը չփորձեց խոչընդոտել ազգային ճարտարապետական դրսևորումներին, մետրոպոլիայից չպարտադրվեց որևէ առանձնահատուկ ոճ։ Ավելին, խրախուսեց ու շինարարական նորարությունների ներմուծմամբ նպաստեց, որ Ալեքսանդրապոլում մեծ զարգացում ապրի քաղաքաշինությունը։ Հայ շինարար վարպետները ստացան ազատ ստեղծագործելու և արարելու հնարավորություն։ Քանի որ դրսից պարտադրվող առանձնահատուկ ճարտարապետական ոճ չկար, հետևաբար ալեքսանդրապոլցի վարպետները դիմեցին իրենց հանճարեղ նախնիների օգնությանը։ Նրանց համար ոգեշնչման աղբյուր հանդիսացավ հարևանությամբ գտնվող փառահեղ Անին, որը հայկական ճարտարապետական մտքի գլուխգործոցն էր։ Անին քարի մշակման, ճարտարապետական լուծումների, ոգեշնչման անսպառ աղբյուր էր։
Հատկապես մինչև 1880-90-ական թվականները կառուցված շինությունների վրա հստակ երևում է անիական ճարտարապետական դրոշմը։ Իսկ այդ ազդեցության ամենից աչքի ընկող կոթողը Գյումրու կենտրոնում վեր հառնող Սբ Ամենափրկիչ եկեղեցին է, որը կառուցվել է Անիի Մայրի տաճարի նմանությամբ։
Այսպիսով, կարող ենք արձանագրել, որ 19-րդ դարասկզբին ազատվելով թուրք-պարսկական լծից՝ Ալեքսանդրապոլում ու գավառում հայերը ստացան ազատ ստեղծագործելու և արարելու հնարավորություն: Արդյունքում կերտեցին հայկական դիմագծով, կոլորիտով ու մաշկույթով հարուստ մի քաղաք՝ Ալեքսանդրապոլ-Լենինական-Գյումրին, որն իր ճարտարապետությամբ, իրավամբ, Հայաստանի սև ադամանդն է:
Լուսանկարները՝ Карен Мкртчян
Հետևեք մեզ Telegram-ում
Հետևեք մեզ YouTube-ում
Websiite by Sargssyan
Հետևեք մեզ Facebook-ում https://www.facebook.com/ZhamLratvakan